Spotify Brand Lift_Experience.png
  • png

Spotify Brand Lift geeft adverteerders inzicht in impact audio advertenties

AMSTERDAM, 2 mei 2022 – Spotify komt vandaag met een nieuwe meettool voor adverteerders, Spotify Brand Lift. De meetmethode laat zien hoe Spotify-gebruikers reageren op hun audio-, video- en display-advertenties in de Freemium versie van de app. Spotify merkt dat adverteerders nog terughoudend zijn met het inzetten van audio-advertenties, omdat de impact van een audiocampagne op Spotify lastig te achterhalen is. Met de nieuwe tool hoopt Spotify adverteerders meer inzicht te geven in de impact van hun advertenties.

De consument bevindt zich steeds meer op on-demand streamingsplatformen. Deze nieuwe manier van mediaconsumptie biedt adverteerders nieuwe en innovatieve manieren om hun doelgroepen te bereiken. Spotify speelt in op deze groeiende behoefte en lanceerde in 2021 Spotify Ad Studio in Nederland. Een tool die het voor zowel kleine als grote merken en bedrijven mogelijk maakt om audiocampagnes te creëren.

De lancering van Spotify Brand Lift volgt na Spotify’s recente overname van Podsights (een podcastadvertentie meetservice) en Chartable (een podcastanalyse platform).

Hoe Spotify Brand Lift werkt:

1. De doelstellingen en de doelgroep(en) worden vastgesteld door de adverteerder en Spotify.
  2. De doelgroep wordt op willekeurige wijze verdeeld over een test- en controlegroep: een groep Freemium-gebruikers die de advertenties te zien krijgt en een groep Freemium-gebruikers die de advertenties niet te zien krijgt.
  3. Beide groepen worden vervolgens binnen 48 uur gevraagd om deel te nemen aan een in-app enquête met vragen over de campagne.
  4. Spotify kan aan de hand van de antwoorden van de test- en controlegroep zien welke invloed de campagne heeft gehad op het merk, zoals herinnering aan de advertentie, awareness, overweging, enzovoort.

Een paar resultaten van de gesloten beta test die Spotify heeft gedaan met een aantal internationale adverteerders:

• Het Britse merk Dorset Cereals maakte een Spotify-campagne om de merkbewustheid te vergroten en koopintentie te stimuleren met diens ‘Breakfast on the Slow’ campagne, die Gen Z en millennial klanten aanmoedigde om op pauze te drukken en te ontbijten. De campagne, gemaakt om luisteraars te bereiken tijdens hun ochtendmomenten, creëerde bewustzijn (+5 punten) en vergrootte koopintenties van Dorset Cereals (+3 punten).
  • STRATO, een Duitse internetprovider, heeft een samenwerking met Spotify gedaan voor het bereiken van een specifieke context-gerelateerde doelgroep om de impact van een campagne met een bekende Duitse DJ te vergroten. Dankzij Spotify Brand Lift kon STRATO zien dat diens campagne resulteerde in een toename van 27 punten in merkherinnering en 7 punten in top-of-mind bewustzijn.
  • Het Italiaanse merk Mulino Bianco werkte met Spotify samen voor de lancering van een nieuwe biscuit. In lijn met hun ochtendmoment, sponsorde Barilla de top-ochtend-playlist “II Caffè del Buongiorno!” die luisteraars aanmoedigt om de dag te starten met goede muziek. De campagne leidde tot een toename van 5 voor het nieuwe product, en een toename van 2 voor aannemelijkheid.

Meer informatie over Spotify Brand Lift vind je HIER. Beeldmateriaal vind je HIER