Jerusalema .jpg
  • jpg

‘Jerusalema’, een wereldwijd streamingsucces in het Zoeloe

Eén van de grootste verrassingen van 2020 op Spotify was ‘Jerusalema’ van de Zuid-Afrikaanse producer Master KG, de eerste grotendeels in het Zoeloe gezongen wereldhit. Zuid-Afrika weet met genres als kwaito, Shangaan electro en gqom al jaren zijn eigen draai te geven aan elektronische dancemuziek. De internationale doorbraak kwam met een onweerstaanbaar en hoopgevend Limpopo-housenummer. In de hitversie met de Nigeriaanse ster Burna Boy groeide het nummer uit tot een pan-Afrikaans succes en werd ‘Jerusalema’ tijdens de zomer ook in Nederland en België een hit.

‘Jerusalema’ is niet zomaar een nummer, vertelde producer Master KG aan Spotify’s For the Record. ‘Het is een troostend lied met een boodschap waar iedereen zich in kan vinden. Het kwam uit in een periode waarin de wereld met een pandemie werd geconfronteerd, en wist vertrouwen in de toekomst te scheppen. Mensen gaan zich dit nummer nog jaren herinneren als een lied dat de wereld bij elkaar bracht.’

‘Jerusalema’ kwam bijna een jaar geleden uit op Spotify – op tijd voor het begin van de zomer en kerstmis in Zuid-Afrika, waar het Zoeloe door meer dan de helft van de bevolking wordt verstaan. Het nummer wordt gezongen door Nomcebo Zikode, die met haar diepe stem zingt over een verlangen om gered te worden, omdat haar koninkrijk niet hier is, maar in het bijbelse Jeruzalem.

Het afgelopen jaar is ‘Jerusalema’ het lokale succes flink ontstegen. Het aantal streams is tussen november 2019 en oktober 2020 wereldwijd met zo’n 48.000 procent toegenomen. Een belangrijke aanjager van dat succes was een viraal filmpje van een Angolese dansgroep, die schijnbaar spontaan tijdens het eten een funky choreografie inzet. De #JerusalemaChallenge was geboren, met je bord in je linkerhand en je vork in de rechter.

‘We staan in Nederland altijd erg open naar muziek in uiteenlopende genres en talen. Elk jaar hebben we hits in het Spaans, Frans, Duits en Papiamento, naast de nummers in het Engels en natuurlijk Nederlands.’  Wilbert Mutsaers, Head of Content Spotify Benelux

In september stond ‘Jerusalema’ op nummer 1 in de Spotify Top 50. Het nummer werd in ons land geholpen door plekken in playlists als La Vida Loca, Top Hits NL en Top Hits BE en staat nog steeds in de top-10 van de Nederlandse en Belgische hitparades.

Over Spotify-nl

Over Spotify
In 2008 veranderde Spotify voorgoed het luisteren naar muziek. Het is onze missie om het potentieel van menselijke creativiteit volledig te benutten door miljoenen artiesten de kans te geven te leven van hun kunst. En om fans de kans te geven om daarvan te genieten en erdoor geïnspireerd te raken. Alles wat we doen komt voort uit onze liefde voor muziek. Ontdek, beheer en deel meer dan 100 miljoen nummers en 5 miljoen podcasts gratis of upgrade naar Spotify Premium om toegang te krijgen tot exclusieve mogelijkheden zoals een offline modus, verbeterde geluidskwaliteit, Spotify Connect en luisteren zonder reclame. Vandaag de dag zijn we ’s werelds grootste abonnementenservice voor muziekstreaming met een community van meer dan 515miljoen gebruikers, onder wie meer dan 210 miljoen Spotify Premium-abonnees in 180 landen.

Ontvang het laatste Spotify-nl nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL