Spotify-luisteraars in de greep van de muziek uit Stranger Things

Stranger Things-fans kunnen hun hart ophalen nu het derde seizoen van de populaire serie vanaf deze week te zien is op Netflix. Ook op Spotify is het succes van de serie te merken. Luisteraars hebben al meer dan 17 miljoen uur naar muziek uit en podcasts over Stranger Things geluisterd.

Fans van de mysterieuze serie zal het allicht niet verbazen dat ‘Should I Stay or Should I Go’ van The Clash (oorspronkelijk uit 1982, maar pas een wereldhit in 1991) de meest gestreamde hit uit Stranger Things is, of het nou vanaf de originele soundtrack is of uit één van de vele door kijkers zelf gemaakte playlists.

Lees ook Spotify’s For the Record blogpost over de playlist die acteur Finn Wolfhard (Mike Wheeler in de serie) heeft samengesteld gebaseerd op nummers waarnaar hij op weg van en naar set luistert. Hij sprak ook met For The Record over zijn favoriete muziek van dit moment en over naar welk decennium hij graag terug zou willen reizen in de tijd.

Hier nog wat leuke weetjes:

Kijkers hebben playlists gemaakt die specifiek betrekking hebben op bepaalde personages uit de serie. Eleven heeft de meeste playlists, gevolg door Steve Harrington en Will Byers. Zie onderaan onze lijst van de nummers die luisteraars het meest met hun favoriete personage associëren, zoals ‘Girls Just Wanna Have Fun’ van Cyndi Lauper voor Nancy Wheeler.

Kijkers hebben meer dan 3,5 duizend playlists gemaakt met de naam The Upside Down, naar het alternatieve universum uit de serie, met als vaakst daarin opgenomen de onheilspellende score-track ‘The Upside Down’ van componisten Kyle Dixon en Michael Stein, en hun inmiddels vertrouwd klinkende ‘Stranger Things’-thema.

Op Spotify staan 15 verschillende Stranger Things-gerelateerde podcasts, waar bij elkaar meer dan 4,6 duizend uur naar geluisterd is. De best beluisterde van deze podcasts is The Stranger Things Podcast van vader-en-dochterduo Darrell en Addi Darnell.

Should I Stay or Should I Go’ van The Clash speelde een prominente rol in in het eerste seizoen van Stranger Things (Will zong het voor zichzelf om zichzelf te kalmeren in het Upside Down) en in de eerste twee weken na de seizoenspremière werd het nummer wereldwijd zo’n 30% vaker gestreamd dan in de weken ervoor.

Dit zijn Spotify’s Stranger Things-toplijsten:

Best beluisterde nummers op Stranger Things-soundtracks en playlists:

1.    ‘Should I Stay or Should I Go’ - The Clash

2.    ‘Stranger Things’ - Kyle Dixon & Michael Stein

3.    ‘Every Breath You Take’ - The Police

4.    ‘Africa’ - Toto

5.    ‘Kids’ - Kyle Dixon & Michael Stein

6.    ‘Time After Time’ - Cyndi Lauper

7.    ‘Elegia’ - New Order

8.    ‘Atmosphere’ - Joy Division

9.    ‘Hazy Shade of Winter’ - The Bangles

10.  ‘Whip it’ - Devo

Personages met de meeste door kijkers gemaakte playlists, inclusief de vaakst aan die playlists toegevoegde nummers:

1.    Eleven, ‘Should I Stay or Should I Go’ - The Clash

2.    Steve Harrington, ‘Africa’ - Toto

3.    Will Byers, ‘Will Singing the Clash’ - Will Byers

4.    Billy Hargrove, ‘Rock You Like a Hurricane’ - Scorpions

5.    Jonathan Byers, ‘Should I Stay or Should I Go’ - The Clash

6.    Nancy Wheeler, ‘Girls Just Want to Have Fun’ - Cyndi Lauper

7.    Jim Hopper, ‘Coffee and Contemplation’ - Jim Hopper

8.    Joyce Byers, ‘Maybe I’m Crazy’ - Joyce Byers

9.    Max Mayfield, ‘California Dreamin’’ - The Mamas & The Papas

10.Dustin Henderson, ‘Whip it’ – Devo

Best beluisterde Stranger Things-podcasts in Nederland:

1.    The Stranger Things Podcast van Darrell & Addi Darnell

2.    Dungeons and Demogorgons van Bald Move

3.    Daley Review van Paul & Caroline Daley

4.    Hilltop Horror Companion Podcasts: Stranger Things 3 van Hilltop Horror

5.    What’s Next For Netflix: Stranger Things van Luke Kubeck & Rob Wilbur

Best beluisterde Stranger Things-podcasts wereldwijd:

1.    The Stranger Things Podcast van Darrell & Addi Darnell

2.    Stranger Danger van Fans Not Experts

3.    Dungeons and Demogorgons van Bald Move

4.    Stranger Things After Show van AfterBuzz TV

5.    Unspoiled! Stranger Things van UNspoiled! Network

Luister naar Spotify’s Stranger Things-playlist, gebaseerd op en geïnspireerd door de muziek uit de serie.

Embed code:

<iframe src="https://open.spotify.com/embed/user/spotify/playlist/37i9dQZF1DXc3KPAjGyPdm" width="300" height="380" frameborder="0" allowtransparency="true" allow="encrypted-media"></iframe>

ST3 Production Still 7.jpg

ST3 Production StillcourtesyNetflix.jpg