Helen Sloan - HBO (2).jpg

Grote populariteit Game of Thrones ook zichtbaar op Spotify

Overzicht van meest beluisterde muziek en podcasts rondom de serie

’s Werelds populairste tv-serie begint a.s. zondag aan zijn achtste en laatste seizoen. De impact van Game of Thrones heeft zich de afgelopen jaren niet tot het tv-scherm beperkt: plotlijnen worden overal nabesproken en de muziek wordt breed beluisterd. De fans weten de muziek uit de serie en de podcasts over Game of Thrones te vinden. Nederland staat wereldwijd zelfs in de top-10 van landen die de soundtracks tot nu toe het meest beluisterd hebben op Spotify. De ballad ‘Light of the Seven’, uit de laatste aflevering van seizoen 6, is net als in de meeste landen ook bij ons het meest gestreamde Game of Thrones-nummer.

Met meer dan 380 miljoen streams van alle Game of Thrones-soundtracks en gerelateerde afspeellijsten op Spotify, is het duidelijk dat de fans ook fans van de muziek uit de serie zijn. Meer dan 250.000 Spotify-luisteraars hebben hun eigen Game of Thrones-playlist gemaakt. Tyrion Lannister is met meer dan 7.700 playlists veruit het populairste personage op Spotify.

Van alle officiële Game of Thrones-soundtracks is die van seizoen 6 het grootste succes op Spotify in Nederland. De Duitse componist Ramin Djawadi weet vooral iets los te maken met ‘Light of the Seven’, dat je hoort als Cersei in de seizoensfinale van seizoen 6 de Sept van Baelor opblaast. Het is de meest gestreamde Game of Thrones-compositie, gevolgd door het intro-nummer van de serie en vervolgens ‘The Winds of Winter’, dat Arya begeleidt tijdens haar zeiltocht naar Braavos aan het einde van seizoen 4. Wereldwijd is dit ook de top-3.

Met de groeiende populariteit van Game of Thrones, is ook de interesse in podcasts over de serie in de loop der jaren flink toegenomen. Spotify-luisteraars hebben sinds 2016 bijna 1,8 miljoen uur besteed aan het luisteren naar podcasts over Game of Thrones, met het Amerikaanse Binge Mode: Game of Thrones als meest beluisterde podcast. In Nederland is Een Fris & Vurig Liedje de Game of Thrones-podcast, waarin al een jaar wordt toegewerkt naar de grote finale die komend weekend zijn aftrap beleeft.

Vandaag lanceert Spotify in samenwerking met David Benioff en D.B. Weiss, de makers van de serie, de rock-georiënteerde playlist Game of Thrones: The End is Coming (voorheen: Songs of Ice and Fire). ‘We hebben gezocht naar nummers die ons het hetzelfde gevoel geven als de serie,’ vertellen de twee aan For the Record, het blog van Spotify. Lees de volledige blogpost voor meer informatie over hoe Benioff en Weiss deze exclusieve playlist hebben benaderd.

Support je Huis Stark, Lannister of Targaryen? Waar je loyaliteit ook ligt, Spotify heeft zeven nieuwe, door HBO samengestelde playlists rond alle Huizen in de serie, met Ramin Djawadi-composities die betrekking hebben op het verhaal van elk Huis in Game of Thrones. Je vindt deze playlists op Spotify, door naar de hub TV en films te gaan.

Met het afscheid van de serie in aantocht, zijn dit onze Game of Thrones-toplijsten:

Personages met wereldwijd de meeste user-generated playlists:

1.         Tyrion Lannister

2.         Hodor

3.         Jon Snow

4.         Cersei Lannister

5.         Arya Stark

6.         Samwell

7.         Sansa Stark

8.         Melisandre*

9.         Khal Drogo

10.       Jaime Lannister

*) Gespeeld door Carice van Houten, die als zangeres zelf ook een album op Spotify heeft.

Meest gestreamde nummers van de Game of Thrones-soundtracks (1 januari 2016 - 1 april 2019):

1. ‘Light of the Seven

Cersei blaast de Sept van Baelor op in afl. 10 van seizoen 6.

2. ‘Main Title - From the “Game of Thrones” Soundtrack

Aan het begin van elke aflevering. Deze ken je!

3. ‘The Winds of Winter

Arya vaart naar Braavos aan het einde van seizoen 4.

4. ‘Blood of My Blood

Daenerys vliegt over haar Dothraki-khalasar naar Drogon in afl. 6 van seizoen 6.

5. ‘The Rains of Castomere’ - The National

Eindcredits van afl. 9 van seizoen 2, nadat de Lannisters de slag om Blackwater hebben gewonnen.

6. ‘My Watch Has Ended

Jon Snow, terug uit de dood, begroet zijn vrienden op de binnenplaats van Castle Black in afl. 3 van seizoen 6.

7. ‘Winter Has Come

Een witte raaf vliegt over Winterfell en Jon en Sansa spreken elkaar na de veldslag in afl. 9 van seizoen 6.

8. ‘Khaleesi

Daenerys komt, nadat ze hem in brand is gestoken heeft, tevoorschijn uit de tempel van de Dosh Khaleen in afl. 4 van seizoen 6.

9. ‘I Need You by My Side

Ser Jorah onthult aan Daenerys dat hij de dodelijke ziekte greyscale heeft opgelopen in afl. 5 van seizoen 6.

10. ‘Maester

Sam ziet de Citadel-bibliotheek voor het eerst in afl. 10 van seizoen 6.

Landen die de meeste Game of Thrones-muziek streamen (1 januari 2016 - 1 april 2019):

1. VS

2. Duitsland

3. Verenigd Koninkrijk

4. Spanje

5. Frankrijk

6. Brazilië

7. Canada

8. Mexico

9. Zweden

10. Nederland

Wereldwijd het meest gestreamde Game of Thrones-podcasts (1 januari 2016 - 1 april 2019):

1. Binge Mode: Game of Thrones (VS)

2. Oysters, Clams & Cockles (VS)

3. A Cast of Kings (VS)

4. Game of Owns (VS)

5. A Storm of Spoilers (VS)

6. Arya Talking to Me? (Australië)

7. History of Westeros (VS)

8. EW's Game of Thrones Weekly (VS)

9. Boars, Gore & Swords (VS)

10. Game of Thrones Podkasten (Noorwegen)

Door HBO samengestelde playlists rond alle Huizen in de serie:

House Baratheon

House Targaryen

House Stark

House Lannister

The White Walkers

The Night's Watch

The Great Houses

Helen Sloan - HBO (1).jpg
Helen Sloan - HBO (2).jpg
Helen Sloan - HBO (3).jpg
Helen Sloan - HBO (8).jpg
Helen Sloan - HBO (12).jpg

Over Spotify-nl

Over Spotify
In 2008 veranderde Spotify voorgoed het luisteren naar muziek. Het is onze missie om het potentieel van menselijke creativiteit volledig te benutten door miljoenen artiesten de kans te geven te leven van hun kunst. En om fans de kans te geven om daarvan te genieten en erdoor geïnspireerd te raken. Alles wat we doen komt voort uit onze liefde voor muziek. Ontdek, beheer en deel meer dan 100 miljoen nummers en 5 miljoen podcasts gratis of upgrade naar Spotify Premium om toegang te krijgen tot exclusieve mogelijkheden zoals een offline modus, verbeterde geluidskwaliteit, Spotify Connect en luisteren zonder reclame. Vandaag de dag zijn we ’s werelds grootste abonnementenservice voor muziekstreaming met een community van meer dan 515miljoen gebruikers, onder wie meer dan 210 miljoen Spotify Premium-abonnees in 180 landen.

Ontvang het laatste Spotify-nl nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL